Dalam setiap era
kemodenan, kehidupan manusia sentiasa berkembang ke arah kesempurnaan, sehingga
terwujudlah adat-istiadat, pengetahuan, budaya, moral, kepercayaan, aturan
kemasyarakatan, pendidikan, undang-undang dan pemerintahan. Dalam
perkembangannya, aturan moral ini tetap mengalami pasang surutnya. Namun,
setiap kali mengalami masa surutnya, pasti akan muncul insan-insan yang digelar
wali-wali Allah yang sentiasa berjuang untuk mengembalikan nilai moral ke tahap
yang tertinggi, sehingga nilai-nilai ini diserapi kembali ke dalam jiwa
manusia. Perkembangan adat dan nilai akhlak ini terjadi pula dikalangan dunia
Islam sejak Allah s.w.t. telah menjelaskan bahawa Nabi saw mempunyai moral yang
paling sempurna . Nabi s.aw.pun mengenalkan dirinya sebagai utusan yang akan
menyempurnakan keperibadian moral dan akhlak. Justru itu, Allah s.w.t. telah
menyeru umat Islam untuk menjadikan RasulNya sebagai insan yang sentiasa
dicontohi. Nabi Muhammad s.a.w. telah berhasil membina sahabat-sahabatnya menjadi
manusia-manusia sufi yang boleh dibanggakan di hadapan seluruh umat manusia.
Padahal pada waktu sebelumnya mereka adalah manusia-manusia jahiliyah yang
berada di tepi jurang neraka. Tentunya keberhasilan beliau itu tidak lain
karena bantuan Allah dan bimbingan Baginda s.a.w. Dalam kehidupan kesehariannya
Nabi s.a.w. menyeru dan mempamerkan cara hidup yang sederhana, selalu
prihatin, berharap penuh keridhaan Allah dan kesenangan di akhirat, dan selalu
menjalani kehidupan sufistik dalam segala tingkah laku dan tindakannya.
Kehidupan sufistik ini dilanjutkan oleh generasi tabi’in, tabi’-tabi’in dan
seterusnya hingga kini.
Perjuangan Rasulullah
s.a.w. tidak berhenti setakat masa hidupnya sahaja, namun segala ilmu-ilmu dan
nilai-nilai akhlak Islamiyah telah diwarisi oleh wali-wali yang sentiasa
mendukung dan meneruskan perjuangan Rasulullah s.a.w. sebagaimana yang disifatkan
oleh Allah s.w.t. dalam salah satu hadis qudsi yang berbunyi :
“Wali-waliKu berada di bawah kubah-kubahKu. Tidak ada yang mengetahuinya selain
Aku”.
Maka wujudnya para
wali-wali Allah tidak dapat dinafikan dan mereka merupakan para kekasih Allah
yang terdapat diseluruh pelosok bumi di mana sahaja terdapat orang yang
beriman. Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah pernah mengingatkan hakikat wujudnya para
wali serta karamah mereka sebagaimana tercatat dalam kitabnya
Fatwa Ibnu Taimiyah :
“Wali Allah adalah
orang-orang mukmin yang bertaqwa kepada Allah. Ingatlah sesungguhnya wali-wali
Allah itu tidak ada ketakutan pada diri mereka dan mereka tidak merasa
khuwatir. Mereka beriman dan bertaqwa kepada Allah, bertaqwa dalam pengertian
mentaati firman-firmanNya, penciptaanNya, izinNya, dan kehendakNya yang
termasuk dalam ruang lingkungan agama. Semua itu kadang-kadang menghasilkan
berbagai karamah pada diri mereka sebagai hujjah dalam agama dan bagi kaum
muslimin, tetapi karamah tersebut tidak akan pernah ada kecuali dengan
menjalankan syariat yang dibawa Rasulullah s.a.w.”
Kedudukan wali hanya
dapat diberikan kepada orang-orang yang telah nyata ketaqwaannya. Sementara
orang yang nyata telah melanggar syari’ah tidak dapat diberikan kedudukan yang
mulia ini. Sayangnya, di kalangan manusia, ada orang yang mengaku bahawa
dirinya adalah wali dan memperoleh karamah dari Allah, padahal dalam
kehidupannya sehari-hari mereka tidak melaksanakan syariat Islam dengan baik
sehingga mustahil bagi Allah untuk memberikan darjat ‘wali’ kepada orang
seperti ini.
Yang perlu diwaspadai
juga, syaitan pun dapat membantu manusia untuk mewujudkan keajaiban-keajaiban
di mata manusia. Itulah yang dinamakan sihir. Syaitan pun berupaya membantu
seseorang menghilang dirinya dari pandangan orang lain, dan juga memberi
maklumat kejadian yang akan datang. Dan inilah yang sering dimanfaatkan oleh
orang-orang yang tidak beriman untuk menipu manusia. Maka, perihal pentingnya
bagi umat Islam mengetahui juga akan perkara-perkara luar biasa yang wujud di
alam ini supaya dapat membedakan antara yang hak dan yang batil. Para wali-wali
Allah juga diberikan karurnia yang luar biasa dikenali sebagai Karamah.
Karamah
adalah sesuatu pemberian Allah swt yang sifatnya seakan-akan dengan mukjizat
para nabi dan rasul, iaitu kebolehan melakukan hal-hal yang luar biasa yang
diberikan kepada orangorang yang dikasihiNya yang dikenal sebagai wali Allah. Mudah-mudahan
dengan artikel sekelumit pengetahuan tentang wali-wali Allah dan karamah mereka
ini, pintu keberkahan para wali-wali Allah akan terbuka bagi kita, sehingga
dapat kita meningkatkan ketaqwaan dan keimanan kita kepada Yang Maha Pencipta.
PENGERTIAN WALI DARI SEGI BAHASA
Wali dari segi bahasa berarti :
1. Dekat. Jika seseorang sentiasa mendekatkan
dirinya kepada Allah, dengan memperbanyakkan kebajikan, keikhlasan dan ibadah,
dan Allah menjadi dekat kepadanya dengan limphan rahmat dan pemberianNya, maka di saat itu orang itu menjadi wali.
2. Orang yang senantiasa dipelihara dan dijauhkan Allah dari perbuatan maksiat dan ia hanya diberi kesempatan untuk taat sahaja.
Adapun asal perkataan wali diambil daripada
perkataan al wala’ yang bererti : hampir dan juga bantuan. Maka yang dikatakan
wali Allah itu orang yang menghampirkan dirinya kepada Allah dengan
melaksanakan apa yang diwajibkan keatasnya, sedangkan hatinya pula sentiasa
sibuk kepada Allah dan asyik untuk mengenal kebesaran Allah. Kalaulah dia
melihat, dilihatnya dalil-dalil kekuasaan Allah. Kalaulah dia mendengar,
didengarnya ayat-ayat atau tandatanda Allah.Kalaulah dia bercakap, maka dia
akan memanjatkan puji-pujian kepada Allah. Kalaulah dia bergerak maka
pergerakannya untuk mentaati Allah. Dan kalau dia berijtihad, ijtihadnya pada
perkara yang menghampirkan kepada Allah. Seterusnya dia tidak jemu mengingat
Allah, dan tidak melihat menerusi mata hatinya selain kepada Allah. Maka inilah
sifat wali-wali Allah. Kalau seorang hamba demikian keadaannya, nescaya Allah
menjadi pemeliharanya serta menjadi penolong dan pembantunya.
Siapakah yang digelar wali?
1. Ibnu Abas seperti yang tercatit dalam tafsir Al Khazin menyatakan “ Wali-wali Allah itu adalah orang yang mengingat Allah dalam melihat”.
2. Al Imam Tabari meriyawatkan daripada Saeed
bin Zubair berkata bahawa Rasulullah s.a.w. telah ditanya orang tentang
Wali-wali Allah. Baginda mengatakan “Mereka itu adalah orang yang apabila
melihat, mereka melihat Allah”.
3. Abu Bakar Al Asam mengatakan “Wali-wali
Allah itu adalah orang yang diberi hidayat oleh Allah dan mereka pula
menjalankan kewajiban penghambaan terhadap Allah serta menjalankan dakwah
menyeru manusia kepada Allah”. Bersambung.....................BACA POST : PENGERTIAN WALI ALLAH DARI SEGI BAHASA
Comments
Post a Comment
TERIMAKASIH KEPADA ANDA JIKA BERKENAN BERKOMENTAR BLOG INI.....